Enskilda fakturor görs under delen ”Ny beställning”. Ur rullgardinsmenyn kan man välja medlemmar till vilka fakturan ska riktas. Efter att en medlem valts så laddas automatiskt medlemmens kontaktuppgifter in.
Om mottagaren av den enskilda fakturan inte är medlem i föreningen kan uppgifterna även skrivas in manuellt. Fakturamottagarens namn och kontaktuppgifter skrivs då in i de angivna fälten och registreras därefter. Mottagaren kan även vara ett företag Man kan även fakturera samarbetspartners, som exempelvis annonsörer.
OBS! Det angivna betalningsvillkoret ger fakturan ett förfallodatum. Betalningsvillkoret anges antingen som 7, 14 eller 30 dagar netto. Om det är frågan om kontantbetalning så kryssas rutan ”Kontantbetalning” i.
En skild beställnings och leveransdag möjliggör att man matar in beställningen iförväg, och då beräknas betalningstiden utgående ifrån leveransdagen.
Beställningarna kan innehålla olika tilläggs-och referensuppgifter. En enskild faktura kan sändas direkt till angiven e-postadress. Det angivna alternativet e-postfaktura tas från medlemmens medlemsuppgifter, men det går även att göra förändringar i sändningsalternativet. Om ordern inte ska faktureras direkt tas krysset ur rutan ”Beställningen är färdig för fakturering” bort. Fakturan sänds först då krysset är i rutan.
Då beställningens grunduppgifter är gjorda, väljs produktgrupp och/eller produkt. Till produkten är det möjligt att lägga till ett rabatterat pris i procent eller i euro. Moms % kan även läggas till om föreningen är MOMS-skyldig.
Alla understreckade uppgifter kan ändras ännu efter att man gått vidare till nästa fält. Uppgifterna låses då man klickar på de understreckade texterna.
Uppgifterna uppdateras då man klickar på knappen .
Ta bort rad
Öppna specificeringsruta, i vilken man kan skriva in tilläggsinformation
Lägg till beställning till vald beställningsrad
Lägg till produkt som inte finns i produktregistret. Då du använder detta bör du även välja bokföringskonto och kostnadsställe.
Spara beställningen
Efter att beställningen är sparad bekräftar Suuli beställningen och flyttar den till beställningslistan.
I det här skedet av beställningen kan man ännu ta bort den eller göra en ny. Kundens uppgifter kan ännu öppnas, ändras och kontrolleras. Observera att om krysset ”Beställningen är redo att faktureras” inte finns i rutan så kan inte fakturan skickas. Beställningsinformationen kan även kopieras över till en ny beställning.
Ur beställningslistan kan man välja en eller flera beställningar och beställningarna kan faktureras genom att klicka på knappen ”Fakturera valda”eller tas bort genom att klicka på knappen ”Ta bort valda”.
Efter att ha valt ”Fakturera valda” kan inte längre beställningen ändras eller tas bort.